Hvor mange personas?

Articleed by & filed under Personas (DK).

Jeg husker en debat vi havde blandt underviserne pÃ¥ Kommunikationsuddannelsen pÃ¥ RUC om hvor mange mÃ¥lgruppe interviews de studerende skulle lave for at det var godt nok. Efter en lang diskussion nÃ¥ede vi frem til det pragmatiske 3-4 stk., for mere kunne de studerende ikke overkomme at analysere. SÃ¥dan er det ogsÃ¥ med personas, et spørgsmÃ¥l jeg tit fÃ¥r er: “hvor mange er godt nok”. Det er der mange svar pÃ¥. Alan Cooper siger 1 primær persona. Mit svar er at det kan man jo ikke vide, men erfaringerne viser at vi har svært ved at huske persona beskrivelserne fra hinanden, hvis man kommer meget over 4-5 stk. Microsoft Business Solutions har valgt den strategi at bygge en fiktiv virksomhed og have en persona for hver arbejdsrolle i virksomheden. PÃ¥ den mÃ¥de nÃ¥r de op pÃ¥ 58 personas (læs mere her). Borger.dk har for nylig udtalt at de mÃ¥ske ender pÃ¥ mellem 30 og 50.

Men er det virkelig nødvendigt med alle de personas? Jeg stiller mig tvivlende. Her ligner Personas for én gang skyld segmentering. Personas metoden er et forsøg pÃ¥ at reducere data og opdele i overskuelige mængder – og 30-50 er ikke længere overskueligt. Personas bruges ogsÃ¥ til at kommunikere data og skabe empati for brugerne, men det er meget svært at leve sig ind i 50 forskellige beskrivelser.

Man kan sÃ¥ spørge, hvorfor det er nødvendigt med det store antal. Min formodning er, at ihvertfald Microsoft lider under at tænke pÃ¥ hvad – altsÃ¥ indhold – i stedet for at bruge personas til at overveje hvordan informationerne skal tilgÃ¥s (se tidligere blog indlæg).

Leave a Reply

  • (will not be published)

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>