Personas og Arketyper

Articleed by & filed under Personas (DK).

Urban har i dag en artikel om 8 medarbejder arketyper, der kaldes Rikke Rygtespreder, Mogens Modvind, Søren Supermand, Hanne Hyggespreder, Frederik Frigear, Ole OPgavespringer, Pia Planlægger, Rasmus Rampelys. Meningen med medarbejder typerne er at den enkelte medaarbejder skal kunne genkende sig selv.

De her arketyper er alt det som personas ikke er. Hvert navn er udtryk for en negativ kategorisering og jeg tvivler på, at der er nogen der har lyst til at se sig selv som en Frederik Frigear eller som en Rikke Rygtespreder. Ud over at kategorierne udtrykker kønsstereotypier, så er de svære at identificere sig med og svære at holde af. Så hvordan de skal bruges aktivt er ikke lige til at se. Jeg har set flere tendenser til at arketyperne vinder frem, især i medieverdenen, og de er altid beskrevet negativt eller som nogen som man kan lægge afstand til.
Her overfor stÃ¥r personas som en metode hvor formÃ¥let netop er at skabe engagement med brugerne. Hvis man skal kunne engagere sig i en bruger, sÃ¥ skal man ogsÃ¥ kunne identificere sig med brugeren. Da engagement netop bestÃ¥r af bÃ¥de identifikation og empati. For at undgÃ¥ at de bliver design til de dumme brugere eller de uvidende brugere, sÃ¥ er det vigtigt at persona’erne er beskrevet sÃ¥ man kan holde af dem.

One Response to “Personas og Arketyper”

  1. Ellen

    Det er en fin kommentar om de karikerende stereotyper – lige til at bruge i udnervisningen – tak :-)

Leave a Reply

  • (will not be published)

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>